Tytułowa pompa to urządzenie, które dostarcza olej do układu smarowania. Skuteczność smarowania jest uzależniona od odpowiedniego ciśnienia, pod jakim olej jest wtłaczany do układu, stąd tak ważne jest w pełni poprawne funkcjonowanie pompy. Sprzęt ten znajduje zastosowanie m.in. w przemyśle motoryzacyjnym. Jak działa ten element i za co dokładnie jest odpowiedzialny w pojeździe?
Pompa oleju i jej rola
Okazuje się, że tak niepozorny element, jak pompa oleju ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezawaryjnego działania silnika samochodowego. Obecnie w przemyśle motoryzacyjnym wykorzystywane są przede wszystkim pompy zębate. Są one niewielkie, mało awaryjne, a przy tym bardzo wydajne. Nowoczesne pompy są wytrzymałe i odporne na wszelkie zmiany lepkości oleju czy wysoką temperaturę. Radzą sobie nawet z olejami mocno zanieczyszczonymi.
Pompy olejowe montowane są najczęściej w dolnej części silnika, co nie jest przypadkowe. Celem takiego umiejscowienia urządzenia jest zmniejszenie ryzyka jego rozerwania, do którego może dojść na skutek przekroczenia tzw. wartości granicznej wysokości słupa zasysanego przez układ oleju. Najczęściej wartość tę określa się na ok. 30 cm. Napęd takiej pompy przekazywany jest z wałka rozrządu lub wału korbowego przy udziale kół zębatych lub przekładni. Z pompą współpracuje smok z filtrem siatkowym, który ma za zadanie zasysać olej z miski olejowej.
Czym grozi uszkodzenie pompy olejowej?
Pompy to z założenia elementy wytrzymałe, ale niestety czasem dochodzi do ich awarii. W jaki sposób się to objawia? Przede wszystkim zauważalny jest spadek ciśnienia oleju, gdyż za jego sprężanie odpowiada właśnie pompa. Obecnie samochody są fabrycznie wyposażane w kontrolkę, która informuje o niesprawności pompy oleju. W przypadku zapalenia się odpowiedniej kontrolki na pulpicie, trzeba zareagować błyskawicznie. Można wówczas uniknąć poważniejszych problemów., będących konsekwencją użytkowania nieprawidłowo działającej pompy. Warto przy tym zdawać sobie sprawę z tego, że pompa może się zepsuć nagle i całkowicie niespodziewanie. Dochodzi wówczas do szybkiego spadku ciśnienia oleju, a więc i pogorszenia jakości smarowania silnika. Podczas szybkiej i dynamicznej jazdy może to doprowadzić do zatarcia się jednostki napędowej samochodu.
Warto mieć na uwadze, że nie zawsze świecąca się kontrolka oznacza awarię pompy. Niekiedy winien jest po prostu czujnik ciśnienia oleju. To element dość mocno awaryjny, stąd też w przypadku niepokojącego sygnału świetlnego na pulpicie, nie należy od razu panikować.