Inteligentnie zaaranżowana przestrzeń handlowa bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Odpowiednie oddziaływanie na klientów za pośrednictwem wrażeń wizualnych (tzw. visual merchandising) to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, niemal gwarantujące zwiększenie sprzedaży w sklepach. Kluczowe znaczenie mają m.in. stojaki reklamowe, na których należy w odpowiedni sposób wyeksponować oferowane produkty.

Visual merchandising

Celem działań z zakresu visual merchandising jest stosowanie zabiegów i technik aranżacyjnych punktów handlowych. Kreowanie przestrzeni sklepowej dotyczy przede wszystkim wyeksponowania konkretnych produktów, a także zachęcenie konsumentów do zakupów i umożliwienie im błyskawicznego zlokalizowania interesujących towarów. Kluczowym elementem przyciągającym spojrzenia klientów jest witryna sklepowa. Na tym obszarze należy wyeksponować stojaki z najbardziej atrakcyjnym asortymentem, sprzedawanym w konkurencyjnych cenach. Nie bez znaczenia pozostaje umiejętne określenie tematu przewodniego, który powinien w odpowiedni sposób funkcjonować na obszarze witryny oraz zachęcać klientów do wizyty w sklepie.

Strefa dekoracyjna i detaliczna

Przestrzeń handlowa sklepu powinna składa się z dwóch stref, czyli dekoracyjnej oraz detalicznej. Produkty znajdujące się w strefie dekoracyjnej powinny pobudzać wyobraźnię klienta, na przykład dzięki umiejętnemu wkomponowaniu ich w tzw. produkty uzupełniające. Dzięki temu klient może lepiej zobrazować sobie, jak wygląda ich faktyczne użytkowanie. Natomiast strefa detaliczna to przestrzeń, po której kupujący mogą przede wszystkim sprawnie się poruszać i swobodnie oraz szybko odnaleźć poszukiwane towary. W obu strefach stojaki reklamowe powinny być bardzo dobrze oświetlone i niezbyt wysokie, żeby nie sprawiać wrażenia niedostępności.

Prezentacja blokowa

Układ produktów na półkach sklepowych powinien być zgodny z zadami ładu i porządku. Nawet potencjalnie najbardziej atrakcyjny towar nie będzie zachęcał do zakupu, jeżeli nie zostanie estetycznie wyeksponowany. Obecnie bardzo modne jest stosowanie prezentacji blokowej, czyli tzw. multifacingu. Polega on na ustawianiu dużej ilości identycznych produktów obok siebie, dzięki czemu są one lepiej widoczne dla klientów. Uporządkowane w ten sposób towary mogą nawet dwukrotnie zwiększyć sprzedaży. Regal reklamowy nie powinien jednak eksponować zbyt wielu różnych produktów, dzięki czemu będzie można wyróżnić jedynie najciekawsze z nich. Nie należy również ustawiać obok siebie rzeczy o skrajnie różnym zastosowaniu.