Jak otworzyć własny browar?

Niszowe browary zdobywają coraz większa popularność na polskim rynku z uwagi na fakt, iż coraz większa liczba osób docenia ich oryginalny smak i wysoką jakość. Okazuje się, że założenie własnego browaru wcale nie musi nastręczać ogromnych problemów, ani pociągać za sobą dużych środków finansowych. Jak zatem otworzyć własny mini browar?

 Własny browar – koszt przedsięwzięcia

W Polsce istnieje już ponad 40 małych browarów restauracyjnych, jednak nasz rynek jest tak chłonny, że jest miejsce również na kolejne. Takie mini browary najczęściej powstają przy restauracjach oraz hotelach. Polacy coraz chętniej wracają do smacznego, domowego jedzenia wysokiej jakości, a także częściej wybierają lokalne browary, które mogą pochwalić się wspaniałym i bardzo oryginalnym smakiem.

Bardzo kusząco ponadto wyglądają marże, ponieważ w niektórych przypadkach mogą one osiągać nawet 500-1000%! Jest więc o co walczyć i nad czym się zastanawiać, ponieważ tego typu biznes może być naprawdę dochodowy. Jeśli chodzi natomiast o wartość inwestycji, to na ten cel należy przeznaczyć ok. 120 tysięcy euro. Jednak wielu specjalistów mówi, że koszt zwraca się już po 3 latach.

Jak zatem założyć własny browar?

Aby założyć browar należy złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na utworzenie składu podatkowego. Nie należy także zapominać o tym, że każda tego typu działalność musi być zarejestrowana w CEIDG (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej) lub w KRS (w przypadku spółek jawnych, komandytowych, z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjnych). Należy również pamiętać o tym, że browar jest alkoholem, a więc właściciel musi opłacać podatek akcyzowy.

Dodatkowo każda firma musi posiadać własne konto w banku, które będzie przypisane do działalności mini browaru. Trzeba również zadbać o to, aby warzelnia spełniała określone reżimem sanitarnym wymogi jakościowe przewidziane dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją żywności. Na końcu pozostaje jeszcze kwestia marketingu i odpowiedniej reklamy browaru, aby klienci dowiedzieli się o istnieniu wspaniałego, lokalnego mini browaru.